Upplevelser bara ett klick bort på social media

”Toaster Challenge (vilket betyder brödrost-utnamningen) är en möjlighet för ett personligt vittnesbörd att spridas till en mycket större lyssnarskara på Facebook och Twitter”, säger Colin Lowther, ledare för HCJB Global i England. Under sina 13 år som programledare för söndagsprogrammet ”The Full Breakfast” sände Colling många liknande berättelser.

”Vi lägger i bröden i brödrosten” säger han till sina lyssnare i West Yorkshire, ”sen ger i vi en person 60 sekunder att berätta sin historia innan brödet kommer upp ur brödrosten”. 

”Korta program bjuder in lyssnare i stället för att köra iväg dem.  Det hindrar sidan från att se för ”from” ut” säger Collin. ”Det är viktigt i Facebooks tidsålder att veta att det bara krävs 60 sekunders uppmärksamhet.”
Alla historier är inte lika dramatiska som den i inledningen. Tanken är att alla med en tro på Gud ska kunna vara med. Det finns vittnesbörd av sekreterare, vårdpersonal, byggnadsarbetare, lärare, sjuksköteskor, butikspersonal etc.

Trots alla löften om vänskap så tycks inte det sociala nätverkandet tillfredsställa alla. Man kan lida av ensamhet, missbruk, sjukdom och annat. Colling fortsätter: ”Genom att höra hur en annan person fann hjälp och frihet med Guds hjälp kan det bli en start för en förändring i lyssnarens liv.” 

Publicerad i Okategoriserade.