HCJB Globals nye president Wayne Pederson: ”Stora utmaningar för att Fullborda missionsbefallningen”

IMG_0431_resizedPederson citerar författaren och bibelläraren Henry Blackenby, när han formulerar en vision för HCJB: ”Gud vill att vi investerar precis där han sänder oss. Och varhelst Gud sänder dig, se till att du förstår vad Gud vill att du ska göra på den platsen”.

Sedan oktober förra året arbetar Wayne Pedersen tillsammans med staben vid huvudkontoret i Colorado Springs i USA för att i mötet med de många ”utlokaliserade” medarbetarna fullborda uppdraget som egentligen började redan 1931.
– Arbetsmöjligheter stängs i vissa länder men andra öppnas och en del i de mest restriktiva områdena i världen sett ur kristen missionssynpunkt. Där ska vi vara så effektiva som möjligt i samverkan med nationella kristna, så att vi kan träna dem att nå sina egna landsmän med evangeliet.
Han ger Indonesien som ett exempel.
– Det är världens största muslimska land och där har vi påbörjat radiostationsplantering och hälsovårdssarbete tillsammans med andra missionsorganisationer. Där radiostationer grundas, tränar vi inhemska kristna att göra radio. En av dem drivs av en 25-årig man, men nu finns 40 liknade kristna radiostationer, som sänder kulturprogram, hälsoundervisning, kristen musik och bibelundervisning, äktenskapsrådgivning och mycket annat.
Pederson berättar att i snitt kommer fem personer regelbundet till tro vid varje sådan radiostation. Målet är att gå från 40 radiostationer till 100 vars verksamhet sponsras av lokala företagare.
– Nepal är ett tidigare mycket stängt land för kristen mission, där myndigheterna nu gett radiolicenstillstånd för två kristna radiostationer, som börjat sin verksamhet. I Thailand med sina stora problem med människohandel, prostitution och andra sociala problem har myndigheterna gett tillåtelse att grunda 100 radiostationer som tränar thailändska kristna att producera kristna radioprogram

Miljoner muslimer lyssnar
Från Nordafrika och in i arabvärlden sänder HCJB dagligen program, som enligt lyssnarundersökningar har en miljon muslimska hushåll, vilka regelbundna lyssnar
– Muslimer har en stark tro på Jesus som en stor profet och lärare och ständigt kommer nu rapporter om hela byar där invånarna drömmer om Jesus. Eftersom det inom islam finns stor öppenhet för drömmar, berättar man för varandra om dessa drömmar, där Jesus finns med. Det här leder hela familjer och stora grupper till tro på Jesus som Guds Son, berättar han.
Under 75 år låg HCJB: s fokus på radioprogramproduktion för de latinamerikanska länderna, men där räknar man idag 25-30 procent av befolkningen som aktiva kristna. Nu utmanas dessa att berätta för sina landsmän om sin tro så att missionsuppdraget kan fullbordas. Samtidigt sänds utbildade läkare och annan sjukvårdspersonal från Ecuador och andra latinamerikanska länder till nationer i Afrika och Asien i samverkan med HCJB.
– Nu är vårt fokus på de länder där mindre än två procent av befolkningen är kristen. Det innebär att Indonesien, Mellanöstern, Nordafrika, Östafrika finns bland de nya fokusområdena. Vi känner att Gud kallar oss att arbeta med missionsuppdraget i dessa områden där så få invånare har en kristen tro.
Inte långt efter HCJB inledde sitt radiomissionsarbete i Ecuador gick radio och hälsovård hand i hand. Så sker också nu med medicinska team, katastrofinsatser, arbete med aidsdrabbade och insatser inom många andra områden tillsammans med lokala församlingar i olika länder.
– Jesus talade om människors framtid och var de skulle tillbringa evigheten, men han mötte också deras behov här och nu. Han såg de fattiga, de utstötta, främlingarna, barnen, de sjuka. Vi behöver både proklamera kärleken från Jesus via radion, men också genom mänsklig omsorg medicinska insatser, rent vatten och att möta människor drabbade av nöd på olika sätt.

Skandinaviska rötter
Wayne Pedersen har skandinaviska rötter och växte upp en lantgård i Minnesota. Där blev han 16 år gammal en kristen och medlem i en evangelisk luthersk kyrka. Även om hans tankar på att bli pastor och missionär fanns tidigt, hamnade han inom kristen radio. Under universitetstiden fick han jobb på en kristen radiostation.
– Efter mycket bön och kamp förstod jag att jag kunde använda mitt intresse och mina kunskaper inom radioarbetet, och det har jag gjort under 40 år.
Länge var Wayne Pederson verksam inom Moodys radioarbete, men har också varit styrelsemedlem inom HCJB innan han utsågs till dess president.
– HCJB Global når ut till många av dem som aldrig hört det kristna budskapet. För mig är det viktigaste att tillsammans med andra missionsorganisationer nå varje etnisk grupp och göra dem till lärjungar för Jesus. Hellre än att predika 50 gånger för dem som redan hört, vill vi hellre fokusera på onådda människor och folkgrupper. Men behoven i världen är så stora att vi behöver samverka. Det gör vi med många olika organisationer för att fullborda missionsbefallningen.

Publicerad i Okategoriserade.