Mbutu – häxdoktorn

I två dagar vandrade Mbutu för att komma fram till radiostationen i Demokratiska republiken Kongo. Men vandringen var värd varje steg. När han kom fram till stationen berättade han sin historia.

mbutu2Mbutu var byns häxdoktor och praktiserade svartkonst. Hans liv gick ut på att kasta förtrollningar på folk, kontrollera naturen och ge värdelösa kurer till de som var sjuka.

Men något hände som förändrade hans liv för alltid. Några månader tidigare hade personal från den kristna radiostationen delat ut solcellsdrivna radiomottagare i byn där han bodde och han hade fått en egen radio. Dessa mottagare drivs av solen och man behöver därför aldrig byta batterier. De är också förinställda så att man bara kan lyssna på den kristna radiostationen.

När han lyssnade till evangeliet på sin egen mottagare fick han höra om den som verkligen kontrollerar universum. Och ännu viktigare han hörde om Jesu kärlek och hans erbjudande om förlåtelse och försoning. Mbuto blev så rörd av buskapet att han var redo att ge upp sitt liv som häxdoktor och bli en Jesu efterföljare.

Idag reser Mbutu från by till by och undervisar andra häxdoktorer om sanningen i Guds ord. Genom att han lärde känna Jesus, tack var en solcellsdriven radio, är det nu många andra häxdoktorer som kommit till tro och tjänar Gud som pastorer i små församlingar ute i byarna.

Publicerad i Media.